Het verhaal achter 't Werkpand

07 november 2014
Het verhaal achter 't Werkpand

Een knap staaltje samenwerking tussen verschillende creatievelingen om van nul een volledige campagne uit te denken en op te bouwen met een nieuwe logo & huisstijl, flyers, posters & ander POS-materiaal, getuigenissen en prachtige en best wel grappige filmpjes en uiteraard een gloednieuwe website die dit alles bundelt op www.ruimtevoormeer.be.

Maar hoe kwam dit prachtige verhaal tot stand? En hoe verliep deze samenwerking? Sitsol, vertegenwoordigd door de zaakvoerder Frederik, was 1 van deze creatievelingen en vertelt hieronder graag even hoe hij dit beleefd hebben.

We schrijven begin 2014 wanneer alle huurders van een bureau binnen 1 van de startercentra van de POM een uitnodiging krijgen om deel te nemen aan een offerte ter promotie van de starterscentra doorheen West-Vlaanderen. Sitsol was op dat moment nog een huurder in het landschapskantoor te Kortrijk en was dus ook van de partij op de algemene voorstelling.

Deze offerte werd uitgeschreven in een uniek kader met de naam 'creatieve link'. De bedoeling hiervan is de opdracht niet toe te kennen aan 1 bureau, maar aan verschillende creatieve ondernemingen die dan samen de krachten bundelen om tot het gewenste resultaat te komen. Leuk toch? Dat vond Sitsol ook en daarom zijn we ook op dit project gesprongen. Een creatieve groep vormen was de eerste opdracht om te kunnen deelnemen aan deze offerte. Zo gezegd, zo gedaan.

Al gauw klikte het tussen Sitsol en een aantal bureaus uit het ondernemingscentrum van Roeselare. Het feit dat ikzelf afkomstig ben uit Roeselare zal misschien ook wel geholpen hebben. De prachtige ondernemingen waar Sitsol de krachten mee bundelde waren 'Bliksem schrijfbureau', een uitblinker in copywriting, 'Beeldburo', van een grafisch hoogstaand niveau en 'Clementine', specialisten in video. Ere wie ere toekomt: het was dan ook Clementine die met het schitterende idee afkwam om de campagne te gaan ondersteunen met grappige duidelijke filmpjes om aan te tonen waarom je als starter beter voor een echt kantoor kiest ipv thuis te blijven werken. Sitsol en de anderen vonden dit een schitterend idee en daar we elkaar perfect aanvulden was de groep gauw gevormd en goedgekeurd door de POM, de uitschrijver van de offerte.

Om over te schakelen naar het verhaal rond het bouwen van de campagne vertel ik kort dat onze groep uiteindelijk werd weerhouden om de opdracht uit te voeren. Om alles in goede banen te leiden en een oogje in het zeil te houden kregen we nog communicatie-specialiste Tina van 'Proud Mary' toegewezen, vooral in het begin toch wel een goede steun in de opbouw van ons project.

De eerste opdracht was dan ook om een deftig en doordacht communicatieplan uit te werken en dit in een presentatie te gieten. Niet eenvoudig omdat we elk wel ervaring hadden in ons specifiek vak, maar iets dergelijks uitwerken in groep was nieuw voor ons. Maar we vlogen er direct in en al gauw bleek dat de verschillende invalshoeken en het samen smijten van onze kennis en ervaring een grote meerwaarde was. De verschillende brainstorm-sessies dat we deden waren super en heel doeltreffend, al was het niet altijd even evident en serieus, en werd er wel wat afgelachen, maar de resultaten mochten er wel zijn.

Zo kwamen we tot een nieuwe huisstijl, kreeg de inhoud van de filmpjes vorm, werd alles rond de 'Actie voor Starters' uitgelijnd en kreeg het POS-materiaal en de website een gezicht. Onze presentatie voor de 'jury' was dan ook een schot in de roos en we mochten de campagne verder uitwerken binnen een vooropgesteld budget. Dat we blij waren spreekt voor zich, maar we beseften ook dat het hier ook nog maar begon, al stond alles nu wel in een duidelijk omschreven plan. We gingen dan ook met een goed gevoel de zomervakantie in.

Iedereen van de groep wist zijn taak binnen het geheel en vloog er dan ook na een deugddoende vakantie volop in. De huisstijl kreeg zijn definitieve vorm, de teksten werden doordacht uitgeschreven, de getuigenissen werden neergepend, en de acteurs werden ingehuurd voor de video's. Ikzelf zat intussen samen met 'Beeldburo' om het uitzicht van de website te bepalen waarbij we al gauw uitkwamen tot een one-page design waarin de kernpunten duidelijk naar voor kwamen.

De video's, flyers en ander POS-materiaal kwamen intussen mijn richting uit en waren stuk voor stuk tot in de puntjes afgewerkt, knap werk van mijn collega's, het mag gezegd zijn. Ik kon dan ook niet achterblijven en bouwde een responsieve website die dit alles bundelde en de online uitvalsbasis zou worden van de campagne. Hierbij liet ik niets aan het toeval over en was ik niet vlug tevreden. Een punt dat doordacht moest worden aangepakt waren de YouTube filmpjes. Deze moesten duidelijk en gebruiksvriendelijk worden weergegeven op de website, want ze vormen uiteindelijk de kern rond het verhaal. Dit wilde ik in fullscreen gaan doen via een layover zodat de video's goed tot hun recht kwamen. Verder was er de aanduiding van de verschillende locaties binnen West-Vlaanderen dat ik via een aanklikbare Google map heb geprogrammeerd zodat bij het aanklikken van een locatie deze eronder wordt weergegeven met de nodige informatie. Dit alles gebeurt in een vloeiende scroll-modus. Voor dit project koos ik ook bewust voor een fluid design, waarbij dus de volledige breedte van het scherm benut wordt. Voor de verschillende getuigenissen koos ik om de details in een layover weer te geven waarbij men kan scrollen doorheen de getuigenissen. Mooi en efficiƫnt! Uiteraard alles in een responsive design zodat men ook bij het mobiel surfen bij het inscannen van de QR-code op de affiches alles vlot kan doornemen. Gemakkelijk delen via sociale media zit ook ingebakken en de website is beheerbaar via onze krachtige backend steunend op Modx.

En ja, we gaan niet rap 'stoeven' met eigen werk, maar het resultaat, te zien op www.ruimtevoormeer.be, mag er zijn, maar dit resultaat was er nooit gekomen zonder de perfecte afwerking van de andere onderdelen door de collega's.

De persvoorstelling op 4 november 2014 was dan ook een schot in de roos al was het ook even bibberen toen de video's niet direct wilden opstarten in de presentatie en de website werd getoond in responsief mode, maar uiteindelijk kwam alles goed en was iedereen enthousiast over ons project. Deze erkenning was dan ook voor ons de kers op de taart.

Een project waar we fier op zijn. Hierbij bedank ik nog even mijn collega's in deze campagne: Ans, Arne, Barbara en Lieselot. Niet alleen leidde deze samenwerking tot een prachtig resultaat, ik heb er ook enkele toffe vrienden aan overgehouden waarmee ik in de toekomst graag nog zal samenwerken.

    Reacties (0)

Deze blog is gesloten voor verdere reacties.