Een slider of geen slider op uw website?

29 mei 2014
Een slider of geen slider op uw website?

Tot korte tijd terug was een slider heel populair en een algemeen aanvaard gegeven op een website. Niemand stond er bij stil of dit effectief wel iets bijdroeg en of dit eigenlijk niet meer kwaad deed dan goed. Op vandaag worden sliders nog steeds massaal gebruikt op websites.

Allereerst, voor de mensen die minder thuis zijn in het vakjargon, een slider is een soort van roterende banner op de website. In de meeste gevallen gebeurt dit met foto-materiaal. Een slider wordt meestal ingezet als eerste element dat men ziet bij het betreden van de website. 

Wijzelf (Sitsol) passen ook nog banners toe in bepaalde nieuwe projecten en op vraag van de klant, maar springen hier toch voorzichtiger mee om dan vroeger. In meer dan 90% van de gevallen zullen we het gebruik hiervan afraden. Ik hoor u al denken: "Waarom? Dit is toch prachtig op een website en het brengt sfeer." Dit argument gaan we niet ontkennen, maar we geven hieronder even mee waarom we geen voorstander zijn van sliders en hoe het anders kan.

We beginnen met enkele bewezen studies:

  • Slechts 1% van de bezoekers klikken effectief op een slide, en dit is dan meestal nog de eerste slide.
  • Bezoekers negeren uw slider omdat dit teveel op een advertentie (promotie) gaat lijken. In vaktermen heet dit 'banner blindness'.
  • Sliders vertragen uw website.
  • Sliders hebben een negatieve impact op SEO (zoekresultaten in bv. Google).
  • Ze werken niet altijd even goed op smartphones en tablets. Sommige zijn zelfs nog gebouwd in Flash, wat al helemaal niet kan!
  • Ze duwen uw inhoud, het belangrijkste van uw website, naar beneden.
  • Een slider verflauwt uw boodschap, want plots zijn er meerdere boodschappen op uw homepagina.
  • Bewegende beelden zijn moeilijk om de focus te behouden.
  • Ze kunnen zorgen voor teveel keuze mogelijkheden voor de bezoeker, wat het terug moeilijker maakt te kiezen.
  • Voor visueel gehandicapten en screen-readers zijn sliders een hel.

Een vaak gehoord argument is dat een slider toch een must is in bepaalde beroepscategorieën, zoals bijvoorbeeld fotografie. Maar is dat ook zo?

Neen, een slider is nergens een noodzaak. U hoort het goed: NERGENS.

Kijk, mensen denken nogal vlug dat er geen andere oplossing bestaat. Toch is het tegendeel meer dan waar. We geven enkele alternatieven mee:

1) Gebruik geen slider

Eenvoudig en to-the-point. Op vandaag werken homepagina's beter en efficiënt zonder een slider. Deze websites krijgen zo een betekenis en doel en zullen bezoekers ook overtuigen om effectief iets te doen (Call To Action). En alles kan gebeuren volgens de web- en designstandaarden.

2) Gebruik een duidelijke 'Call To Action', in combinatie met een afbeelding

Waar een slider de bezoeker vertelt "dat je eigenlijk niet weet welke afbeelding je wenst te gebruiken op de homepagina en je daarom er maar 10 door elkaar plaats", daar geeft een enkele afbeelding een duidelijk signaal en actie weer. Deze enige afbeelding zal in tegenstelling tot een slider niet genegeerd worden.

3) Gebruik een video

We horen u al denken: "en wat is het verschil tussen een video en een slider? Beide brengen beweging." Er is wel degelijk een groot verschil want statistieken tonen aan dat video wel zorgt voor een goede conversie, waar dit bij sliders niet het geval is. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het focuspunt bij een video wel aanwezig is, we zitten hier met 1 verhaal en niet met verschillende door elkaar.

4) Verklein de grootte van de slider en/of verplaats deze verder in de website

We pleiten hier zeker niet voor een verbanning van de slider, maar zorg ervoor dat deze de focus van uw homepagina niet weghalen. Wilt u dus toch een slider gaan gebruiken, doe dit dan zorgzaam en kies voor een minimale slider of plaats deze verder op de website. Een 3de optie is om deze in de achtergrond te brengen van de website.

5) Laat de gebruiker controleren

Indien er dan toch gekozen wordt voor een slider, zorg er dan op z'n minst voor dat de bezoeker hier controle over heeft. Laat de slides bij voorkeur niet automatisch bewegen (of toch niet aan een hoog tempo) en zorg dat de bezoeker gemakkelijk van de ene slider naar de andere kan scrollen. Kies hierbij ook voor een slider dat responsive reageert, zodat deze ook op een tablet en smartphone tot hun recht komen.

Nogmaals benadrukken we dat een slider daarom niet volledig hoeft verbannen te worden. In sommige gevallen kan een slider een meerwaarde bieden, maar hiervoor bestaat geen rechtlijnige handleiding, dit moet project per project bekeken worden. 

Conclusie: wees niet bang om de slider te laten 'sterven' op uw website. Het is niet omdat er geen slider aanwezig is dat uw website niet prachtig en uniek kan zijn. Kies voor een hogere conversie alternatief en laat die slider vallen.

    Reacties (0)

Deze blog is gesloten voor verdere reacties.