Kostprijs van een website. Waar zit het verschil?

20 juni 2016
Kostprijs van een website. Waar zit het verschil?

U herkent het misschien wel: u wenst een professionele website te laten maken voor uw onderneming, vraagt diverse offertes aan en daaruit blijkt dat er toch vrij grote prijsverschillen zijn. Hoe komt dit toch?

Eerst en vooral: er bestaat nog steeds geen (geheime) formule voor het berekenen van een nieuwe website of een vernieuwing van een bestaande website. Dit komt deels omdat de prijzenpolitiek binnen de webwereld nog steeds vrij gesloten is, maar vooral omdat het enorm moeilijk is om een vaste prijs te plakken op een medium dat zo variabel is.

Tenzij de prijs de enige tellende factor is voor u en u hierdoor los doorheen de rest kijkt, raad ik aan om onderstaande artikel even door te nemen.

U, als klant, wenst uiteraard een goed functionerende website die niet alleen voldoet aan uw eigen eisen maar ook, en vooral, uw doelpubliek aanspreekt en rekening houdt met alle hedendaagse webstandaarden. Het liefst scoort u ook nog goed in Google, op sociale media en kan de website gebruiksvriendelijk onderhouden worden. Bij vragen moet u terecht kunnen wij uw webmaster, dus een goede (na-)service is ook aan de orde, een vaak onderschat gegeven!

U merkt het zelf al, enkel en alleen al door bovenstaande eisen en vragen op een rijtje te zetten zal u reeds voor een groot deel het kaf van het koren scheiden. Veel amateur webbouwers en webmasters die na hun uren of tijdens hun studies nog wat bijklussen zullen hierdoor al uit de boot vallen. Niet dat hier geen mensen tussen zitten die toch mooie websites kunnen bouwen, maar met enkel een 'mooie' website geraakt u niet meer ver de dag van vandaag in de webwereld. Wat als de website éénmaal online is? Wie staat in voor de nodige contracten? Welke klantenservice kan men mij garanderen? Bent u zeker dat ze websites blijven bouwen na hun studies? Etc...

Een 2de aspect van uw website of webproject zijn de technische verlangens dat u hieraan wilt koppelen. Een eenvoudige website met enkel wat tekst, foto's en eventueel een contactformulier is voor vele webbureau een niet echt moeilijk en tijdrovend gegeven om te bouwen (ik spreek hier nog niet over 'goed bouwen'). Wanneer zich echter al complexere zaken aanbieden en dit hoeft soms nog niet ver te gaan, denk maar aan het zelf kunnen onderhouden, sociale media koppelen, e-commerce, etc..., dan zullen er al velen de mist ingaan. En wanneer u nog verder gaat met zaken zoals interactieve kaarten, berekeningsmodules, documentbeheer, cloud-koppeling, betalingsmodules, intelligent gastenboek, allemaal zaken die Sitsol trouwens al heeft uitgevoerd, dan zal u zeker nog maar een handvol bureaus overhouden.

Bovendien is het ook belangrijk te polsen met welke technologie het webbureau werkt. Er bestaan namelijk veel Content Manegement Systemen (CMS) en Frameworks op de markt die elk hun positieve en negatieve kwaliteiten bevatten. Zo is er bijvoorbeeld het razendpopulaire Wordpress (WP) waar veel webbouwers mee werken. Een groot nadeel aan dit systeem is dat zeker meer dan 80% van de webbureaus die werken met WP eigenlijk het systeem niet grondig kennen, juist omdat WP zich zo gemakkelijk laat opzetten en er dus weinig kennis nodig is van code of achterliggende structuren. Dit maakt het dan ook kwestbaarder en minder flexibel bij uitbreiding of speciale eisen. WP wordt ook wel eens bestempeld in de webwereld als het 'CMS voor dummies'. Zelf kiest Sitsol voor de volledige creatieve vrijheid van het framework 'Modx'. U kunt hier steeds nalezen waarom we deze keuze maken: http://www.sitsol.be/blog/waarom-modx/.

Ook een iets meer doordacht design is niet voor elke webdesigner weggelegd. Een zekere 'touch & feeling' is toch wel aan de orde. Weten hoe een website in elkaar moet zitten om te scoren, waar de nodige call-to-actions liggen en hoe alles perfect overeenstemt met elkaar is niet altijd eenvoudig. Inhoud in een design duwen is dan ook niet de juiste methode. Sitsol vertrekt steeds vanuit de inhoud, doelgroep en structuur om de website te gaan opbouwen. Bouw nooit een website voor uzelf, maar voor uw publiek.

Dit zijn nog maar enkele punten die u reeds een idee geven waarom prijzen zo kunnen verschillen tussen webbureaus. Het is dan ook belangrijk dat u zich goed informeert en verder kijkt dan enkel de prijs. Let ook steeds op verborgen prijzen en moordende contracten, waar sommige grote spelers op de markt u durven mee inpalmen. Bekijk een aantal voorbeelden, lees enkele referenties en ga na of ze een goede beoordeling krijgen. Wij kunnen alvast meegeven dat Sitsol hier een maximumscore behaalt.

Veel webdesigners baseren zich nogal vlug op het aantal pagina's om hun prijs op te maken. Wijzelf vinden dit totaal verleden tijd en de grootste onzin. Een website kan namelijk gemakkelijk uit 100 pagina's bestaan waarbij 90 van deze pagina's eenzelfde structuur kennen, los van de copywriting uiteraard.

We geven even op een rijtje mee, naast wat we hierboven reeds aanhaalden, welke punten belangrijk zijn naar een prijsofferte toe:

  • Professionaliteit van het webbureau
  • (na-)Service en begeleiding
  • Technische ondersteuning (bv.: blijft uw CMS up-to-date?)
  • Soort website & verlangens (informatie, structuur, e-commerce, koppelingen, formulieren, ...)
  • Wenst u zelf de website te onderhouden?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is het CMS opgebouwd? (Dankzij Modx kunnen wij op maat werken)
  • Gebruikte technologie, plugins & modules
  • Uitbouw van de huisstijl
  • Meedenken en aanvoelen van de gekozen strategie
  • Responsiviteit (smartphones, tablets)
  • Copywriting & vertaalwerk
  • Fotografie & video
  • Sociale Media
  • SEO & SEA (scoren in Google)
  • Nieuwsbrief
  • Hosting & domeinnaam
  • Onderhoudscontract
  • ...

U merkt het al, een hele boterham aan diverse factoren die de prijs beïnvloeden en u ook direct een beeld geven waarom prijsoffertes soms zo verschillend kunnen zijn. Het is daarom ook belangrijk wanneer u ergens aanklopt u reeds een goed draaiboek klaar hebt van uw wensen voor uw toekomstige website, dit maakt het voor ons een stuk eenvoudiger om hieraan een juiste prijs te koppelen, zonder verrassingen.

Wat betekent dit voor Sitsol? Er zijn inderdaad veel website-bouwers actief op de markt, toch probeert Sitsol zich te onderscheiden door enkele unieke punten en door specialisatie in bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld 'Modx'. Daarnaast hebben we natuurlijk een mooie portefeuille van heel tevreden klanten (we krijgen dan ook prompt 5 op 5 in beoordeling). We zijn dan ook een echt webbureau en geen veredeld reclamebureau die toevallig ook websites maakt. We kennen dus ons vak. Wij doen bewust niet mee aan de “low-budget”-politiek van sommige collega’s, dit omdat we van de mening zijn dat een goed gebouwde website (structuur/inhoud/SEO) en een goede service niet samen kan gaan met een heel lage prijs, ergens moet men dan gaan inboeten en dat willen wij liever niet. En aan verborgen kosten of peperdure contracten waar je nog moeilijk uit kan doen we liever ook niet mee. We hanteren een eerlijke prijs overeenkomend met ons werk en de webstandaarden, waarbij de klant centraal staat.

U wenst meer informatie? Nood aan een nieuwe website of hulp bij een ander webproject? Neem vrijblijvend contact op met onze diensten.

    Reacties (0)

Deze blog is gesloten voor verdere reacties.